Chott el Jerid - Salt lake

Allerede kl. 5.30 onsdag morgen skulle vi afsted mod Chott el Jerid. Ja de kalder det morgen, men vi kalder det nat!!! Det var virkelig alt alt for tidligt, så vi satte stor pris på vores hovedpuder så vi kunne få vores små power naps imellem stoppene. Vi er blevet ret gode til at falde i søvn og lige få en halv times søvn hist og her.

De tidlige afgang fra hotellet gjorde at vi nåede til Salt Lake lige til solopgangen. Det var så smukt og vi var bestemt ikke længere kede af at vi var stået så tidligt op.

Søen deler Tunesien i to da den er 7500 km2 fra øst til vest og det er dermed den største og vigtigste saltsø i Tunesien.

Det er meget forskelligt hvor meget vand der er i søen på de forskellige årstider. Her i slutningen af februar og i begyndelsen af marts er det regnsæson og de har derfor dage, dog ikke så længe – maks. 5 dage, med heavy rain. Derimod tørrer søen næsten helt ud i sommerperioden da de i denne del af Tunesien bliver omkring 45 grader i august måned.

På grund af alle de mineraler i vandet, kobber, jern osv., skifter vandet også farve, både mellem blå, lilla, grøn, grå og rød. Det er helt fantastisk at søen kan forandre sig meget.

I det hele taget er naturen bare rigtig smuk her i Tunesien og denne morgen så vi igen noget helt nyt der ikke lignede noget af det vi er vant til at se hernede.

Det var et smukt sted at foretage vores første stop og en fantastisk start på dagen.

Efter Salt Lake kørte vi lidt videre ind i ørkenen hvor jeeps holdte klar. Vi skulle køre 6 personer i samme bil så vi fire blev sat sammen med to rigtig søde englændere.

Jeep turen startede ud med at gå virkelig stejlt opad mod et bjerg hvor vi så skulle gå det sidste stykke for at nå toppen, op til den smukkeste udsigt. Her fik vi lov til at tage en masse billeder inden vi skulle køre videre med jeepen ud i Saharaen. Bjerget er helt klart det smukkeste sted vi har set på hele turen, med den mest utrolige og anderledes natur.

Vi havde det alle sammen så sjovt under jeepturen i Saharaen. Det var ikke fordi der var det vilde at se - sand, sand og atter sand - men vores chauffør kørte så stærkt under hele turen og vi fløj derfor frem og tilbage i bilen. Vi var alle enige om at det var bedre end tivoli og håbede hele tiden på flere bump. Midt inde i Saharaen kørte vi op ad en sandbakke hvorefter vi kørte stejlt nedad i høj fart. Bilen kørte næsten lodret og vi var alle helt vilde efter at prøve det igen!

Jeepturen var inkluderet i de 39 DT vi betalte ekstra for kamelturen i går og pengene var virkelig godt givet ud. Vi er blevet mange sjove oplevelser rigere.